Teaching Communication in Nursing Degrees: A Curricular Analysis and Perceptions of Students and Professors
DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2025.15.e380Keywords:
Nursing, Communication, Professional Competence, Nursing Education, Health communicationAbstract
Introduction: Communication is essential for nursing professionals, impacting healthcare quality and evolving nursing roles. It must be integrated into training programs. In Spain, study plans must be registered in the Registry of Universities, Centers, and Degrees (RUCT), including subject-specific competencies. This study examines the presence of communication competencies in nursing education and the perceptions of students and faculty regarding their importance and acquisition. Methodology: A curriculum analysis of 61 universities offering a Nursing Degree was conducted, reviewing 38 identified communication-related courses. Additionally, questionnaires were administered to 282 students and 230 faculty members to assess their perceptions of communication competencies. Results: Recurrent competencies from Order CIN/2134/2008 and ANECA were identified. All were positively evaluated, with CE8 and CE16 receiving the highest ratings, while CE6 the lowest. Overall, 65% of students were satisfied with their communication training, though 10% expressed dissatisfaction. Discussion: There are no standardized criteria for defining and classifying communication competencies. Information in the RUCT is heterogeneous and lacks a clear structure. Conclusions: Despite its recognized importance, the lack of clear criteria hinders the integration of communication competencies into nursing curricula. A more defined and standardized framework is needed to ensure consistent and effective training aligned with healthcare demands.
Downloads
References
Alexander, M. F. y Runciman, P. J. (2003). Marco de competencias del CIE para la enfermera generalista: informe del proceso de elaboración y de las consultas. Consejo Internacional de Enfermeras. https://bit.ly/3FgpMxO
Almazor Sirvent, A. (2021). Percepción de los estudiantes del Grado de Enfermería del proceso de aprendizaje en las prácticas clínicas en Atención Primaria [Tesis de doctorado]. Universitat de Barcelona. https://hdl.handle.net/2445/178647
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2004). Libro Blanco. Título de Grado en Enfermería. https://bit.ly/4dquUvP
Arandojo Morales, M. I. (2016). Nuevas tecnologías y nuevos retos para el profesional de enfermería. Índex de Enfermería, 25(1-2), 38-41. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100009
Climént Bonilla, J. B. (2010). Sesgos comunes en la educación y la capacitación basadas en estándares de competencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2), 1-25. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3677758.pdf
Conferencia Nacional de Decanas y Decanos de Enfermería. (2021). Evolución del Profesorado Permanente del Área de Enfermería [Informe]. https://bit.ly/435WlYj
Escribano, S., Juliá-Sanchis, R., García-Sanjuán, S., Congost-Maestre, N. y Cabañero-Martínez, M. J. (2021). Psychometric properties of the Attitudes towards Medical Communication Scale in nursing students. PeerJ, 9, e11034. https://doi.org/10.7717/peerj.11034 DOI: https://doi.org/10.7717/peerj.11034
Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. (1999). Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999. https://bit.ly/4monLA3
González Luis, H. (2022). La competencia comunicativa de las enfermeras: el pilar para alcanzar una narrativa propia. Tesela, 30, e14041. https://ciberindex.com/index.php/ts/article/view/e14041
González, J. y Wagenaar, R. (Eds.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final Proyecto Piloto - Fase 1. Universidad de Deusto/Universidad de Groningen. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Hernández-Marín, J.-L., Castro-Montoya, M.-D. y Figueroa-Rodríguez, S. (2024). Alfabetización Mediática, Informacional y Digital: análisis de instrumentos de evaluación. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 38(99), 55-73. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2024.99.58865 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2024.99.58865
Ley 14/1986, de 25 de abril, General de Sanidad. 29 de abril de 1986. Boletín Oficial del Estado, No. 102. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1986-10499
Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y Garantía de Los Derechos Digitales. 06 de diciembre de 2018. Boletín Oficial del Estado, No. 294. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2018-16673
Ley Orgánica 11/1983, de 25 de agosto, de Reforma Universitaria. 1 de septiembre de 1983. Boletín Oficial del Estado, No.209. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1983-23432
Martínez Martín, M. L. (2007). 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educación Médica, 10(2), 93-96. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132007000300005 DOI: https://doi.org/10.33588/fem.102.25
Martínez Martín, M. L. y Chamorro Rebollo, E. (2023). Historia de la enfermería: Evolución histórica del cuidado enfermero. Elsevier España.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Ministerio de Ciencia Innovación y Universidades. (2025a). Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT). https://www.educacion.gob.es/ruct/home
Ministerio de Ciencia Innovación y Universidades. (2025b). Matriculados por tipo y modalidad de la universidad, sexo, grupo de edad y ámbito de estudio. UNIV base. https://bit.ly/4drlgsH
Orden CIN/2134/2008, de 3 de Julio, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Enfermero. 19 de julio de 2008. Boletín Oficial del Estado, No. 174. https://www.boe.es/boe/dias/2008/07/19/pdfs/A31680-31683.pdf
Pérez Martín, A. M. (2022). Consenso Iberoamericano sobre competencias comunicacionales (CCC) para estudiantes de Grado en Enfermería [Tesis de doctorado]. Universidad Francisco de Vitoria. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/652984eb993b0007e5d7bfb2
Real Decreto 1509/2008, de 12 de septiembre, por el que se regula el Registro de Universidades, Centros y Títulos. 25 de septiembre de 2008. Boletín Oficial del Estado, No. 232. https://www.boe.es/eli/es/rd/2008/09/12/1509/con
Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. 3 de julio de 2010. Boletín Oficial del Estado, No. 161. https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/07/02/861
Reglamento (UE) 2016/679 Del Parlamento Europeo y Del Consejo, de 27 de abril de 2016, Relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos y por el que se deroga la Directiva 95/46/CE (Reglamento General de Protección de Datos). 4 de mayo de 2016. Diario Oficial de la Unión Europea, No. 119. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=DOUE-L-2016-80807
Rodríguez, V. D., Ferrer, M. L. y Planells-Aleixandre, E. (2012). Tesis doctorales en Enfermería. Redes académicas, líneas de investigación y cuestiones de género. En M. T. Ramiro Sánchez, M. P. Bermúdez Sánchez e I. Teva Álvarez (Comps.), IX Foro Internacional sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior (pp. 198-199). Asociación Española de Psicología Conductual AEPC. https://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/LIBRORESUMENESIXFORO.pdf
Rubio Martín, S. y Rubio Martín, S. (2021). eHealth y el impacto de la cuarta revolución industrial en salud: el valor del cuidado. Enfermería en Cardiología, 82, 5-9. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8092283.pdf
Ruiz Moral, R. (2014). Comunicación clínica. Principios y habilidades para la práctica. Editorial Médica Panamericana.
Subdirección General de Actividad Universitaria Investigadora de la Secretaría General de Universidades. (2023). Datos y cifras del Sistema Universitario Español. 2022-2023. Secretaría General Técnica del Ministerio de Universidades. https://bit.ly/438ID75
Sabater Mateu, M. P. (2007). Formación enfermera en competencias específicas y referentes teóricos: una visión contrastada. Àgora d'Infermeria, 11(3), 1-10. https://hdl.handle.net/2445/47866
Sastre‐Fullana, P., De Pedro‐Gómez, J. E., Bennasar‐Veny, M., Serrano‐Gallardo, P. y Morales‐Asencio, J. M. (2014). Competency frameworks for advanced practice nursing: a literature review. International Nursing Review, 61(4), 534-542. https://doi.org/10.1111/inr.12132 DOI: https://doi.org/10.1111/inr.12132
Sharma, R. K. (2017). Emerging innovative teaching strategies in nursing. JOJ Nursing & Health Care, 1(2). https://doi.org/10.19080/JOJNHC.2017.01.555558 DOI: https://doi.org/10.19080/JOJNHC.2017.01.555558
Tizón Bouza, E. (2021). Situación actual de la investigación enfermera en Galicia (España): influencia de la formación. Índex de Enfermería, 32(1), e12840. https://doi.org/10.58807/indexenferm20234280 DOI: https://doi.org/10.58807/indexenferm20234280
Vázquez-Calatayud, M. y González-Luis, H. (2023). La comunicación 360° en las unidades de cuidados intensivos: retos y oportunidades de las enfermeras. Enfermería Intensiva, 34(2), 57-59. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2023.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfi.2023.04.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maialen Gorricho Genua, Elena Chamorro Rebollo, Itxaso Calbano Osinaga, María Sanz Guijo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Disclaimer: As of 2023, RCyS is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Articles from 2011 to 2022 are under a Creative Commons CC BY 4.0 License that allows copying and redistributing the material in any medium or format, remixing, transforming and building upon the material for any purpose, including commercial.
We also inform that RCyS is adhered to the Declaration of Berlin.