Animated narratives in health education: The potential of animated film in patient and caregiver training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35669/rcys.2026.16.e384

Keywords:

Health Literacy, Animated movies, Communication, Rare diseases, Alzheimer disease, Wrinkles, The Secret of Amila

Abstract

Introduction: The study proposes the use of animated film as a potentially effective tool in the field of health communication and education. Through two films— Wrinkles (2011) and The Secret of Amila (2015)—this medium is highlighted to improve the understanding of complex medical concepts, reduce stress, and foster treatment adherence. Methodology: The research adopts a qualitative approach, considering narrative, visual, and symbolic elements. An interpretative textual analysis is carried out, assessing dramatic structure, character development, and aesthetic resources. The literature review supports the selection of the films, combining studies on health education, health literacy, and the use of cinema in educational contexts. Results: Both films present qualities that support the aims of the study, conveying complex medical processes through human and emotional perspectives. Discussion: The ability of animated narratives to express subjective and cultural clinical experiences is valued as a useful instrument for raising social awareness and for educational training. Conclusions: Animation emerges as a potentially suitable medium to promote health literacy, humanize the experience of illness, and foster empathetic attitudes among diverse audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aramis Guerrero Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Graduate in Nursing from the University of Córdoba (2008). Graduate in Audiovisual Communication (2021) with the Extraordinary Award. Master's Degree in Creative Writing from the UCM (2024). PhD candidate developing the thesis: Representation of the health-illness binomial in 21st-century Spanish cinema: analysis of cinematographic narrative in the three spheres: patient, professional, and caregiver.

References

Astudillo Alarcón, W. y Mendinueta Aguirre, C. (2008). El cine como instrumento para una mejor comprensión humana. Revista de Medicina y Cine, 4(3), 131-136. https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/16546

Durán, J. (2016). El cine de animación estadounidense. Editorial UOC.

Federación Española de Enfermedades Raras. (2018). Asume un reto poco frecuente: Proyecto de sensibilización para la educación secundaria. Memoria curso escolar 2017-2018. FEDER y SANOFI GENZYME. https://www.enfermedades-raras.org/sites/default/files/documentos/Memoria_asume_reto_%202017-2018.pdf

Ferreras, I. (2011). Arrugas [película]. Perro Verde Films, Cromosoma TV produccions.

García-Martínez, J. y Moreno-Mora, D. (2021). El trabajo con películas en psicoterapia. Recursos Audiovisuales en Psicoterapia, 22(86/87), 5-20. https://doi.org/10.33898/rdp. V22i86/87 DOI: https://doi.org/10.33898/rdp.v22i86/87.622

van Goidsenhoven, L. y Masschelein, A. (2021). “Writing by prescription”: Creative writing as therapy and personal development. En A. Masschelein y D. de Geest (Eds.), Writing manuals for the masses (pp. 215-236). https://doi.org/10.1007/978-3-030-53614-5_11 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-53614-5_11

González de Dios, J. (2010). Cine y Pediatría (I): Una oportunidad para la docencia y la humanización en nuestra práctica clínica. Revista Pediatría de Atención Primaria, 12(46), 299-313. https://pap.es/articulo/11246/cine-y-pediatria-i-una-oportunidad-para-la-docencia-y-la-humanizacion-en-nuestra-practica-clinica DOI: https://doi.org/10.4321/S1139-76322010000300014

Guarinos Galán, V. (Coord.). (2023). El envejecimiento en las series de ficción. Tirant Editorial. https://editorial.tirant.com/es/ebook/el-envejecimiento-en-las-series-de-ficcion-virginia-guarinos-galan-9788419632197

Hansen, S., Jensen, T., Schmidt, A., Strøm, J., Vistisen, P. y Høybye, M. (2024). The effectiveness of video animations as a tool to improve health information recall for patients: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 26, 1-10.

https://doi.org/10.2196/58306 DOI: https://doi.org/10.2196/58306

Lavado Landeo, L. (2020). Uso del cine como herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los doctorados de medicina y ciencias de la salud. Horizonte Médico (Lima), 20(3), E1306. https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n3.09 DOI: https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n3.09

Martín García, T., Marcos Ramos, M. y González de Garay, B. (2022). Representación de la vejez en el cine español: un estudio de personajes mayores de 65 años en películas contemporáneas. Varia, 26(113), 357-372. https://doi.org/10.26807/rp. v27i113.1862 DOI: https://doi.org/10.26807/rp.v27i113.1862

Martínez Riera, J. R. (2017). Las personas mayores a través del cine. Gerokomos, 28(2), 56-62. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2017000200056&lng=es&tlng=es

Moe-Byrne T., Evans E., Benhebil N. y Knapp P. (2022) The effectiveness of video animations as information tools for patients and the general public: A systematic review. Front. Digit. Health, 4. https://doi.org/10.3389/fdgth.2022.1010779 DOI: https://doi.org/10.3389/fdgth.2022.1010779

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (2004). El cine de animación. Consejo Federal de Educación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001378.pdf

Morales Pillado, C., García Tabuyo, M., Álvarez Ortiz, C., Gervás Sanz, M., Pardo Cebrián, R., Pérez Cabrero, Ó., de la Torre Martí, M. y Santacreu Ivars, M. (2015). Guía de intervención clínica infantil. Centro de Psicología Aplicada (CPA). Universidad Autónoma de Madrid (UAM). https://www.uam.es/uam/media/doc/1606899110986/guia-infantil.pdf

Muñoz Ruiz, D. (2017). Cine, niños y educación: el niño como espectador cinematográfico [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/22050

Pagès-Puigdemont, N. y Valverde-Merino, M. I. (2018). Adherencia terapéutica: factores modificadores y estrategias de mejora. Ars Pharmaceutica, 59(4), 251-258. https://doi.org/10.30827/ars.v59i4.7357 DOI: https://doi.org/10.30827/ars.v59i4.7357

Ramos de Andrade, M. F. y Moço Aparicio, A. S. (2019). Escrituras contemporáneas: el cine de animación. Praxis & Saber, 10(22), 221-246. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.7647 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.7647

Riffo, I. y Dittus, R. (2019). Imaginación y cine: la noción de anthropos desde la figura del espectador. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 10(2), 122-130. https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.2.384 DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.2.384

Sánchez-Navarro, J. (2020). La imaginación tangible: Una historia esencial del cine de animación. Editorial UOC. https://www.casadellibro.com/libro-la-imaginacion-tangible-una-historia-esencial-del-cine-de-animac-ion/9788491807025/11459727?srsltid=AfmBOoozA8jsfx7S3OKIuZrCTJIMTWkb7pL86gHevWsedogXnZMV4yIr

Servicio de Información sobre Discapacidad (29 de septiembre de 2015). La película ‘El secreto de Amila’ acerca la realidad de los niños con Enfermedades Raras. https://sid-inico.usal.es/noticias/la-pelicula-el-secreto-de-amila-acerca-la-realidad-de-los-ninos-con-enfermedades-raras/

Vázquez, G. (2015). El secreto de Amila [Película]. Baleuko, Draftoon Animation, Talape.

Published

2025-11-05

How to Cite

Guerrero Muñoz, A. (2025). Animated narratives in health education: The potential of animated film in patient and caregiver training. Revista De Comunicación Y Salud, 16, 1–20. https://doi.org/10.35669/rcys.2026.16.e384

Issue

Section

Research article